Palvelumme

Tarkastukset ja perushoidot

Hampaiden ja suun tarkastus

Hampaiden ja suun tarkastus on hyvä tehdä säännöllisesti, pääsääntöisesti kerran vuodessa.

Aina ei hoidon tarvetta huomaa itse. Esimerkiksi vanhojen paikkojen alla olevat reiät tai oireettomat juurenpään tulehdukset voivat yllättää. Mitä aikaisemmin ongelmat ehkäistään sitä helpompaa, nopeampaa ja edullisempaa on hammashoitosi.

Tarkastuksessa tutkitaan hampaiden lisäksi myös limakalvot ja hampaiston yleinen toimivuus, kuluneisuus sekä esteettisyys ja muut mahdolliset toimintaan ja ulkonäköön liittyvät seikat.

Kutsumme sinut asiakkaanamme tarpeellisin väliajoin hammastarkastukseen, joten sinun ei tarvitse itse huolehtia käynnin ajankohdasta. Säännölliset määräaikaistarkastukset vähentävät riskiä odottamattomille yllätyksille hampaistossasi.

Hammaskiven poisto

Erityisesti hampaiden sisäpinnoille ja muutoin vaikeasti puhdistettaviin kohtiin muodostuu ajan myötä helposti hammaskiveä.

Hammaskivi muodostuu helposti ilman minkäänlaisia oireita, vaikkakin yleensä ensimmäisiä oireita ovat ienten herkkyys ja pienet verenvuodot hampaiden ympärillä esimerkiksi syödessä.

Hammaskivi ärsyttää ienkudosta ja ajan myötä tuhoaa hampaiden kiinnitystä. Siksi sen säännöllinen poistaminen ja hampaiden pintojen puhdistaminen on tärkeä ennaltaehkäisevä toimenpide.

Hampaiden paikkaus

Reikiintynyt tai lohjennut hammas korjataan paikkaamalla. Hampaan paikkaamisessa käytetään materiaalina yleisimmin muovia, mutta muitakin vaihtoehtoja löytyy. Joskus esimerkiksi posliini tai kulta saattaa olla paras vaihtoehto hampaan paikkaukseen.

Hampaan paikkaus on nopea ja kivuton toimenpide. Kokeneet hammaslääkärit tekevät tarkkaa ja kestävää työtä, joten paikka on pitkäikäinen ja kestävä. Mikäli paikka tehdään hymysi alueelle, se on täsmälleen omien hampaittesi värinen ja huomaamaton.

Suuhygienistin palvelut

Suuhygienisti on suun terveydenhuollon ammattilainen. Hän hallitsee erilaisten suu- ja hammassairauksien ehkäisyn sekä varhaishoidon. Suuhygienistin työ on myös potilaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Suuhygienistin työnkuvaan kuuluu lisäksi suun terveydentilan tutkiminen, hoitosuunnitelman sekä hoidon arvioinnin laatiminen.

Pääsääntöisesti suuhygienistin työhön kuuluu lisäksi hammaskiven poisto ja kiinnityskudossairauksien hoito. Hän hallitsee myös erilaiset esidiagnostiset tehtävät, kuten karieksen, purennan ja limakalvojen seurannan. Suuhygienistillä on merkittävä rooli myös yksilöllisten suunhoitovälineiden ja – tuotteiden käytönohjauksessa sekä valinnassa. Hoitoon kuuluu tarvittaessa myös fluori-käsittelyt, vihlovien hampaiden hoito, värjäytymien poisto, keinojuurirakenteiden puhdistus, väliaikaisten paikkojen asettaminen, paikkojen kiillotus sekä erilaiset esteettiset hoidot. Suuhygienistin hoito on aina mahdollista toteuttaa kivuttomasti puudutuksen avulla.

Suuhygienisti toimii tiiviisti yhteistyössä potilaan suun terveyttä ja hyvää oloa edistäen!

Esteettinen hammashoito

Mitä se tarkoittaa?

Esteettinen hammashoito tarkoittaa hampaiden kaunistamista ja korjaamista eri tavoin. Tavoitteena ovat puhtaanväriset, muodoltaan kauniit sekä henkilön persoonalliseen hymyyn ja olemukseen sopivat hampaat.

Esteettisessä hammashoidossa mietitään kullekin asiakkaalle sopivat, yksilölliset hoitokeinot.

Hampaiden valkaisu vastaanotolla
Vastaanottovalkaisuja on löytyy tehoiltaan kahta eri vaihtoehtoa: Tehovalkaisu ja kevytvalkaisu.
Valkaisu suunnitellaan aina yksilöllisesti kartoituskäynnillä, joka on ilmainen eikä sido vielä mihinkään. Käynnillä määritetään hampaiden sävy ja tehdään suun tutkimus. Tasaisen valkaisutuloksen saamiseksi on tärkeää, että hampaat puhdistetaan perusteellisesti ennen valkaisua. Tarvittaessa suuhygienisti poistaa hammaskiven ennen hampaiden valkaisuhoidon aloittamista.

Helsingin ja Hollolan palvelupisteet tarjoavat Beyond tehovalkaisuja sekä kevytvalkaisuja. Tehovalkaisussa ainetta lisätään käynnin aikana kolme kertaa tehokkaan lopputuloksen saamiseksi. Kevytvalkaisussa ainetta laitetaan kerran ja aine aktivoidaan molemmissa hoidoissa valolla.

Hyvinkään palvelupiste tarjoaa tehovalkaisuna laservalkaisua, joka vastaa teholtaan Beyond tehovalkaisua.

Suosittelemme kerran vuodessa ylläpitovalkaisua ja kaksi kertaa vuodessa soodapainepuhdistusta ylläpitämään valkaisutulosta. Kerromme mielellämme ylläpidosta lisää.
Hampaiden kotivalkaisu
Kotivalkaisu on tehokas tapa valkaista hampaat. Kotona tehtävän valkaisun lopullinen tulos saavutetaan halutusta lopputuloksesta ja aineesta riippuen noin viikossa.

Valkaisu aloitetaan vastaanotolla tekemällä hammaskiven poisto ja pastapuhdistus. Tämän jälkeen hampaista otetaan jäljennökset, jonka perusteella laboratoriossa valmistetaan yksilölliset valkaisumuotit.

Itse valkaisu suoritetaan kotona levittämällä muotteihin erityistä valkaisuainetta, jonka annetaan vaikuttaa suussa asteittain, kunnes voit pitää ainetta suussa yön yli. Tämä toimenpide toistetaan tavallisesti viidestä kymmeneen kertaan riippuen toivotusta lopputuloksesta. Hampaita on mahdollista vaalentaa useita asteita. Valkaisuaineen saa tilattua hammaslääkäriasemalta, emmekä suosittele tilaamaan valkaisuaineita muualta, sillä aineen alkuperästä ei muutoin voi olla varma.

Hyvä puoli tässä valkaisussa on se, että muotteja voi haluttaessa käyttää myöhemmin uudestaan. Valkaisuainetta voi ostaa myöhemmin meiltä uudestaan.
Laminaatit ja kruunut

Laminaatit ovat hampaiden ulkopinnalle kiinnitettäviä posliinikuoria, joilla korjaamme hampaiden väriä ja muotoa. Posliinikruunulla voimme korjata hampaiden väriä, asentoa ja poikkeavaa muotoa.

Laminaattien ja kruunujen kiinnitys on nopeaa ja kivutonta. Laminaatti on yhtä luonnollisen tuntuinen kuin oma hammas, ja sen väri pysyy muuttumattomana.

Muut palvelut

Hammashoito nukutuksessa

Huolimatta kivunhoidon kehityksestä, hammaslääkäriin meno aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta monissa ihmisissä. Tutkimukset osoittavat, että noin puolet suomalaisista tunnustaa pelkäävänsä hammaslääkärissä käyntiä.

Välttämätön edellytys pelkäävän potilaan tulokselliselle hoidolle on hyvä potilas-lääkärisuhde.

Pelkopotilas voidaan rentouttaa esilääkityksellä. Tuolloin hänelle annetaan rauhoittavaa lääkettä suun kautta tai suonensisäisesti.

Jos potilas on hyvin pelokas tai hampaiston hoitaminen kuntoon edellyttää useita potilaskäyntejä, tällöin on usein mahdollistaa hoitaa potilas yhdellä kerralla joko sedaatiossa tai yleisanestesiassa. Nukutuksen suorittaa paikalle kutsuttava anestesialääkäri.

Yleisanestesian hinta arvioidaan tapauskohtaisesti etukäteen.

Palveluseteli

Hammasvelho on Helsingin kaupungin Palvelusetelikumppani. Helsingin terveyskeskukset antavat palvelusetelin hammashoitoa varten niille potilailleen, joille hoitoa ei terveyskeskuksessa pystytä tarjoamaan riittävän nopeasti.

Meillä on pitkäaikainen kokemus Helsingin kaupungin tiukkojen laatukriteereiden mukaisesta toiminnasta. Toteutamme terveyskeskuksissa määrätyt hoitosuunnitelmat laadukkaasti ja sujuvasti.

Jos siis olet saanut Helsingin terveyskeskuksesta Palvelusetelin hammashoitoa varten, soita ajanvaraukseemme ja tule Hammasvelhoon! Pääset hoitoon heti jonottamatta.

Varaa aika heti numerosta 020-7304499.

Muut hoidot

Kiinnityskudosten hoito

Suun iensairaudet ovat bakteerien aiheuttamia tulehduksia, jotka tuhoavat hampaan kiinnityskudoksia. Tulehdus voi alkaa ja edetä ilman merkittäviä oireita, minkä vuoksi sairastumista ei itse helposti huomaa. Selvä merkki tulehduksesta on ienverenvuoto hampaita harjatessa sekä punoittavat, turvonneet ikenet. Puutteellinen suuhygienia ja tupakointi sekä tietyt yleissairaudet, kuten diabetes, lääkitykset ja perinnölliset tekijät altistavat taudille. Hoitamattomana tauti johtaa hampaiden menetyksiin vaurioittaen koko hampaistoa ja aiheuttaen haittaa yleisterveydelle.

Hammaskivi poistetaan ja sairastuneet ientaskut puhdistetaan mekaanisesti. Tarvittaessa käytetään lisäksi kirurgiaa ja mikrobilääkitystä. Perushoidon jälkeen seuraa jatkuva hoidon ylläpitovaihe, jossa tarvittavien käyntien tiheys perustuu taudin etenemisen tai uusiutumisen riskitekijöihin.

Keraamiset täytteet, kruunut ja sillat

Kun hammasta on vaurioitunut laajemmin, on joskus tarpeellista kruunuttaa kyseinen hammas. Jos hammasrivistöstä puutuu yksi tai useampia hampaita, voidaan tämä puutos korjata sillalla, joka sementoidaan pysyvästi viereisiin hampaisiin tällöin myös viereiset tukihampaat kruunutetaan.

Kruunuja ja siltoja tehdään useasta eri materiaalista, joiden ominaisuudet vaihtelevat esteettisyyden ja kestävyyden suhteen. Hammasvelhossa käytämme vain parhaita saatavissa olevia materiaaleja. Vastaanotollamme työskentelevät omat hammasteknikkomme.

Vaikka vastaanotolla tehdyt paikat kuten muovitäytteet, ovatkin tänä päivänä parempia, kauniimpia ja kestävämpiä, kuin ennen, niin joskus on tarpeen saada vielä esteettisempiä ja kestävämpiä paikkoja esimerkiksi alueille, jotka joutuvat kovaan purentarasitukseen ja/tai ovat esteettisesti näkyvällä paikalla. Keraamiset paikat ja kruunut valmistetaan tehdasvalmisteisista posliiniblokeista, jotka sorvataan vastaanotollamme tarkalleen oikeankokoisiksi ja muotoisiksi.

Usein hyvään lopputulokseen on useita vaihtoehtoja ja sen takia hoitosuunnitelma täytyy perustua huolelliseen tutkimukseen ja eri vaihtoehtojen selvittämiseen.

Pistoshoidot

Meiltä saat nyt myös botuliinihoitoja (dysport ja botox) migreenin ja narskuttelun hoitoon sekä esteettisiin toimenpiteisiin. Botuliinihoidolla estetään lihaksen jännittyminen 3-6kk ajaksi. Täten saadaan leuka rentoutettua ja päänsäryt vähenemään kun hampaita ei voi enää purra kovaa yhteen. Esteettisissä hoidoissa juonteita ja ryppyjä voidaan siloittaa halvaannuttamalla ihoa kurtistavia pieniä lihaksia. Hoito on turvallinen ja paljon tutkittu. Raskaus, imetys ja lihasrappeumasairaus ovat ainoita esteitä hoidolle.

Muut tarjoamamme hoidot:
– Suu- ja leukakirurgia